pondělí 4. července 2016

Co na letní nudu, aneb pojďme se ztratit v knihách

Ahoj všichni :)

Ať už jste školou povinni či nepovinni, ať už chodíte na střední či vysokou školu anebo si chcete prostě jen odpočinout od práce a povinností – kniha je vždy dobrou volbou pro oddych. Každý má rád jiné žánry a každého baví něco trochu jiného to je jasné, ale i tak se budu snažit dát typ na různé druhy knížek a zaujmout vás všechny. Já osobně velmi ráda čtu, při studiu na to nebylo tolik času kolik bych chtěla, ale teď o prázdninách je času více a proto se můžu konečně pustit do čtení. Chtěli byste si na dovolenou vzít taky nějakou knížku, ale nemůžete se rozhodnout? Sepsaly jsme spolu se ségrou Jančou pár tipů :)


Ségra by si nejradši vybrala romantiku. Moc si zamilovala trilogii Selekce. Tato trilogie je i trochu fantasy, protože není ze současnosti, ale velmi rychle se do ní dostanete a zamilujete si hlavní postavu Americu Signerovou. Poté už si jen vyberete, zda fandíte Aspenovi nebo princovi Maxonovi a napjatě čekáte, jak vše skončí. S těmito knížkami se každá z vás může stát princeznou a prožít úžasný příběh plný lásky, nenávisti, ženské rivality, krásných šatů i tajemství. I já se na tuto trilogii chystám, zatím jsem si pořídila první díl Selekce a uvidím, jestli mě příběh chytne nebo ne.


Úplnou náhodou jsem narazila na knížky od autorky Liane Moriarty a můžu je jednoznačně doporučit všem, kdo mají rádi zamotané příběhy. Nejdřív jsem si myslela „co to bude zasejc za romanťárnu“, ale opak je pravdou – všechny knížky vás totálně pohltí a nebudete chtít přestat číst, protože vás bude zajímat jak to všechno dopadne. Zatím jsem měla tu čest číst od této úžasné autorky tři knížky (čtvrtou už mám koupenou a čeká na svou příležitost). Nemůžu ani říct, která z nich se mi líbila nejvíc – zamilovala jsem si je prostě všechny, všechny jsou úžasně sepsané a příběh je opravdu bravurní. Manželovo tajemství je úžasný příběh o vcelku obyčejném životě jednoho manželského páru, kdy manželka Cecilia najde dopis, který jí manžel napsal pro případ jeho smrti. Co stojí v dopise by nikdo z vás určitě nečekal a jak se celý příběh rozvine a na konci spojí je také velmi neočekávané. Když jsem dočetla poslední stránku, zůstala jsem jen sedět s otevřenou pusou. Druhá knížka Na co Alice zapomněla popisuje opět dechberoucí příběh Alice, která se uhodí do hlavy a po probuzení si myslí, že jí je opět 29 let. A navíc se dozví, že se jí z paměti vymazalo 10 let života včetně jejích tří dětí. Myslíte že nakonec všechno dobře dopadne a Alice si na všechno vzpomene? Tahle knížka vás nepustí! Třetí knížka Sedmilhářky je o třech nejlepších kamarádkách a jejich životních problémech. Největším problémem je však to, že k sobě nejsou navzájem upřímné a i drobné lži na sebe váží větší lži a z takovéto pavučiny lží a intrik už není cesty zpět – jedinou cestou ven je obrovská katastrofa. Jaká? To budete muset zjistit v knížce. Čtvrtou knížku Zamilovaná Hypnotizérka jsem si koupila na letošní prázdniny, takže ještě není přečtená, ale nepochybuji o jejím brilantním příběhu a zápletce.


Další žánr, který bychom se ségrou doporučili je detektivka. Co se týče starších děl, tak jednoznačně Sherlock Holmes. Ségra četla Psa Baskervillského, a pokud si seženete novější vydání tak je to velmi slušná detektivka i na tuto dobu. Nojo, starý dobrý Sherlock. Z novějších autorů bychom vám doporučili jednoznačně Jo NesbØ. Ségra má doma dvě knížky - Sněhulák a Netopýr. Já mám zatím jen toho Sněhuláka - děj je hodně zapletený a když to čtete moc vám to nedává smysl, ale na konci se vše vyjasní. Jediný velký problém budete nejspíš mít se jmény, je jich hodně a ještě ke všemu jsou norská. Ale jinak, klobouk dolu. Takže se vydejte s detektivem Harrym Holeem na dobrodružství a dopadněte vraha!


Co takhle se trochu zasmát? Anebo radši dumat a přemýšlet? Mám kompromis - Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel. Další fenomén, který obletěl celý svět a ani nám se ségrou se nevyhnul. Je to výborná kniha, u které se zasmějete (ne jednou) a udiví vás, jaká „náhoda“ může být. Je to vlastně kniha založená na náhodách, a proto občas musíte přemýšlet, kde jste tu osobu viděli už předtím a jakou s tím má souvislost. Ale rozhodně je to kniha, která vás nebude nudit a přitáhne vás jako magnet. Pokud by vás čtení moc nebavilo, je natočený i film, který je také dobrý - knize se ale nevyrovná. Pokud by vás lákal film i kniha, rozhodně doporučuji nejdříve přečíst knihu a pak až se podívat na film, mohl by vás totiž od knihy odradit. Já jsem viděla jako první film a upřímně jsem u něho po prvních pár minutách usnula. Na knížku se těším víc, film nebyl nic moc. Další kniha stejného rázu i od stejného autora je Analfabetka, která uměla počítat. Zase plno náhod (a pro někoho bohužel) i matematiky. A teď jsem si všimla, že je v prodeji i nová knížka od tohoto autora Zabiják Anders a jeho přátelé (a sem tam nepřítel), takže pokud vás předchozí knížky zaujaly, určitě sáhnete i po té třetí.


Máme rády i sci-fy a fantasy, protože vás unese daleko od reality a rozvíjí představivost s kreativitou. Ségru zaujala trilogie Šepotání a to nejen tím, že má každá kniha jinak barevné písmo. Je to příjemná změna od černě tištěných stran, ale nevadí to nijak při čtení. Jedna je zelená, druhá fialová a třetí červená. Je to o tom, co by se stalo, kdyby kniha Alenka v říši divů byla napsaná podle skutečné osoby a události. Co když Říše divů doopravdy existuje a slavná Alenka má na zemi své potomky? Pokud vás také láká najít odpověď, přečtěte si tuto trilogii. Hlavní hrdinka je úplně jiná, než jsme zvyklí z jiných knih, je to rebelka s vlastním názorem a stylem. A také se tu motají dva chlapci. Kterému dáte přednost, tvrdému Zachovi nebo mystickému Morfeovi?


Jestli vás čtení moc nebaví a máte velkou fantazii, mohla by vás zaujmout kniha Destrukční deník (v angličtině Wreck this journal).Není to obyčejná kniha, na každé straně je návod co s tou konkrétní stránkou máte udělat, například ji zakompostovat, pomalovat, udělat si z ní hrníček na vodu a napít se a spoustu dalších bláznivých úkolů. Od této autorky můžete taky vyzkoušet například Tohle není kniha nebo Čurbes. Všechny jsou na podobné bázi. Hlavní je se bavit a pořádně se vyřádit. Pamatujte - fantazii se meze nekladou!


Tři ukázkové stránky z Destrukčního deníku
Pokud chodíte na střední školu a musíte číst povinnou četbu, mohla bych vám doporučit již výše zmiňovaného Sherlocka, velmi krásně je napsaný také Hobit. U trilogie Pána prstenů mám problém s tím, že jsou díla velmi obsáhlá, dlouhá a pro mě docela těžká na čtení. Hobit sice také zapadá do tvorby J. R. R. Tolkiena, ale příběh je sepsaný celkem krátce a čte se to jedna báseň. Z divadelních her by ségra doporučila Sluhu dvou pánů (nejlepší je podívat se na záznam s Národního divadla s Miroslavem Donutilem), nebo Dlouhý, Široký a Krátkozraký od Járy Cimrmana. U obou se náramně zasmějete. Také R.U.R. od Čapka nebylo špatné, je to velmi nadčasové dílo a jeho varování před roboty se naplňuje víc a víc. Také se mi moc líbila kniha Malý princ - je to hezká oddychová pohádka pro dospělé. Každý má na výběr samozřejmě trochu jiné knížky, mně se ještě hodně líbila knížka Svět podle Garpa od Irvinga (chystám se i na tu jeho novější knížku V jedné osobě).



Několik dalších knížek všech možných žánrů čeká na svou příležitost. Mezi knížky na které se přes prázdniny ještě chystám patří například Marťan (Andy Weir), Dánská dívka (David Ebershoff), Budoucnost (Dmitry Gluhkovsky) a Hostitel (Stephenie Meyer). Doufám, že když se mi tolik líbila filmová zpracování, tak mě knižní podoba nezklame. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na erotické novinky GREY (E. L. James) a Hotel v Paříži (Emma Mars). Až budu mít opravdu hodně času, tak se chystám na pět knížek od autora Lars Kepler (Hypnotizér, Paganiniho smlouva, Svědkyně ohně, Písečný muž, Stalker) a tři knížky od autora Ransom Riggs (Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, Podivné město, Knihovna duší). Jak to tak vypadá, tak nebudu dělat nic jiného než ležet celé léto u vody a číst knížky :) 




Ať už si vyberete cokoliv, hlavní je, aby vás to bavilo a abyste si to užili si to. Snad vám pár knižních tipů přijde vhod. Jaká je vaše nejoblíbenější kniha? Jakou byste mi ještě doporučili?

Pac a pusu :*

Žádné komentáře:

Okomentovat