pondělí 16. května 2016

Narozeninový dort s čoko-ozdobama

Ahoj všichni :)

Taky máte rádi ovoce v kombinaci s čokoládou? Jahůdky v čokoládě, maliny v čokoládě i borůvky v čokoládě - to všechno na jednom místě a spousta květinek kolem. Tuhle skvělou kombinaci byste určitě nečekali na narozeninovém dortu. Ségra slavila 18. narozeniny a to chtělo nějaký speciální dort. Jelikož vím, že má ráda čokoládu, rozhodla jsem se pro ní připravit dort plný čokoládových ozdob. Ale všeho moc škodí a proto uvnitř nehledejte těžký čokoládový korpus s ještě těžším čokoládovým krémem. Tento dort je svěží, lehký a plný barev a chutí.



Nejprve se vrhneme na upečení obyčejného piškotového korpusu, na který budeme potřebovat 7 vajec (bílky a žloutky zvlášť), 280g cukru krupice, 280g polohrubé mouky, 1 a půl lžičky prášku do pečiva a 7 lžic teplé vody. Nejprve ušleháme bílky s polovinou cukru do tuhého sněhu. Kvůli množství cukru to chvíli trvá, takže šlehat, šlehat a šlehat. Nakonec bude sníh opravdu tuhý, nebude mít sice konzistenci klasického sněhu, ale spíš takové táhnoucí se lepkavé hmoty. Poté vyšleháme žloutky s druhou polovinou cukru. Šleháme dlouho (zhruba 5 minut), dokud žloutky nezvětší na objemu a nedosáhnou světlounce žluťoučké barvy. Ke žloutkové směsi přidáme vodu a naposledy mixérem spojíme. Bílky budeme do žloutkové směsi přidávat postupně, pomalu a na střídačku s prosátou moukou, kterou jsme si smíchali s práškem do pečiva - nejdřív trochu sněhu, pak trochu mouky, pak sníh, pak mouka, sníh, mouka, no prostě dokud není hotovo. Pečeme v dortové formě nejdřív 10 minut na 170°C a poté 40 minut na 150°C. Zkontrolujeme špejlí jestli je korpus hotový a než ho vyklopíme necháme ho vychladnout. Bude se vám asi zdát, že je korpus hrozně lepkavý, ale to je na něm právě to dobré. Před prořezáváním necháme pořádně vychladnout a rozřežeme na 4 patra.

MŮJ TIP: pokud taky neradi myjete metly od mixéru, tak jako první mixujte vždycky bílky (k těm by se nemělo nic jiného dostat), pak metly neumývejte a přejděte rovnou k mixování žloutků (těm nevadí, když se k nim dostane něco jiného) a máte o jedno umývání metliček méně

Na krém budete potřebovat dvě pořádně vychlazené smetany ke šlehání (31%), dvě vaničky měkkého tvarohu (celkem 500g), jedno mascarpone (250g), dva vanilkové cukry a jeden ztužovač šlehačky. Vyšleháme smetanu do tuha, bokem si rozmícháme tvaroh s mascarpone a přidáme ke smetaně. Dochutíme a připravíme si ztužovač podle návodu. Já měla ten za studena připravovaný, takže jsem směs smíchala se 100ml vody a postupně jsem přidávala vyšlehanou směs. Kromě krému přijde do dortu ještě kompotované ovoce - v mém případě jahody a mandarinky.

Rozkrojené korpusy potřeme šťávou z kompotu, aby byl vláčnější a chutnější, potřeme vrstvou krému a naskládáme ovoce. Takto pokračujeme dokud nevypotřebujeme všechny korpusy. Vrch dortu a boky potřeme změklým máslem ušlehaným s cukrem. Tento krok se může vynechat, ale já chtěla oddělit smetanovo-tvarohovou náplň od čokoládového pokrytí. Dort necháme vychladnout.


Na čokoládové ozdoby si omyjeme ovoce - maliny, borůvky a jahody. Čokoládovou polevu (prodává se v takovém sáčku jako poleva, na obrázku je snad bábovka politá čokoládou myslím) rozehřejeme v mikrovlnce, jahody v čokoládě namáčíme a necháváme ztuhnout na pečícím papíru. Než čokoláda zatuhne můžete jí ozdobit nějakým zdobením. Borůvky a maliny jsem v čokoládě namáčela pomocí párátek, která jsem pak zapíchla do grapefruitu postaveném na misce. Akorát se potom musel ten grapefruit hned sníst samozřejmě.


Na okraje dortu budete potřebovat čokoládu s vysokým procentem kakaa. Já jsem koupila v Lídlu dvě čokolády s 60% podílem kakaa a jednu se 70% kakaa a to jsem pak smíchala dohromady. Mně je vždycky líto kupovat drahou Lindt čokoládu nebo podobné drahé čokolády, protože se mi už hodněkrát stalo, že se mi čokoláda srazila a to pak musíte vyhodit. Tahle byla docela levná (mezi 30Kč a 40Kč, nevím přesně) a chuťově byla výborná > čokoládu jsem rozehřívala v mikrovlnce na snížený výkon a postupně promíchávala vždy po 40 sekundách (postup opakujete dokud není čokoláda kompletně rozehřátá).

Pak budete potřebovat bublinkatou fólii - nevymačkanou. Byla by vhodná ta co se může používat s potravinami dohromady, ale my měli doma obyčejnou co chodí v nějakých balíčkách. Tak jsem jí pořádně vydrhla houbičkou a jarem, osprchovala teplou vodou ve sprše a výsledek si myslím stál za to. Musíte si předem změřit obvod vašeho dortu a fólii ustřihnout trochu delší. Co se týče výšky dortu, tak mně se líbilo, když ta čokoláda přesahovala dort zhruba o 5cm a vznikl mi tak prostor kam jakoby schovat to ovoce a květinky. To záleží na každém. Pak si akorát tu fólii otočíte bublinkami nahoru a na ty bublinky nalijete rozehřátou čokoládu, kterou uhladíte stěrkou do roviny. Ještě když je ta čokoláda měkká ale už nelepí, obtočíme tím celý dort a pořádně přimáčkneme a uhladíme. Necháme zatuhnout - jak je ten dort z ledničky studený, tak to ztuhne celkem rychle. Až se vám zdá že už ta čokoláda zatuhla, tak můžete začít fólii opatrně sundávat. Kolem dokola je dobré vše zafixovat stuhou a udělat krásnou mašli.


Těsně před finálními úpravami jsem si na zahrádce natrhala nejrůznější květinky a ozdobila jsem s nimi celý vršek dortu, takže mi krásně zamaskovaly nerovnosti v horní části čokolády a případné hrbolky, které vznikly když nějaký kousek čokolády odpadl. A jak že dort vypadal v celé své kráse? ↓


A jak na narozeninovou atmosféru? Budete potřebovat dvě špejle, tvrdší papír a tlustší provázek. Z papíru jsem si vystřihla požadované tvary, vybarvila jsem je pastelkami a ozdobila čárkama, tečkama a srdíčkama - fantazii se meze nekladou. Malinkými nůžtičkami jsem udělala na růžcích dírky a provlékla provázek. Na špejlích jsem udělala uzle a ozdoba je na světě.


Doufám, že se vám dnešní netradiční recept na ovocný dort s čoko-ozdobami líbil.

Pac a pusu :*

Žádné komentáře:

Okomentovat