pondělí 28. srpna 2017

Samoa (2.díl) - krásy ostrova Upolu

Na posledních pár dní máme autí, proto se vydáváme na prozkoumání všech možných i nemožných koutů hlavního ostrova Upolu. Navštívíme známou hlubokou díru To Sua Ocean Trench, podíváme se na pár dalších vodopádů, plaveme s obrovskýma mušlema, navštívíme jeden z osmi chrámů na světě, odřeme si zadky na vodopádové skluzavce a najdeme palmy, které rostou kolmo.

Den 15, 07. 06.

Po snídani vyrážíme do To Sua Ocean Trench. Je to taková hluboká díra (jeskyně), ve které je slaná voda z oceánu. Hloubka vody záleží na tom, jestli je příliv nebo odliv. Pod vodou byly taky dost silný proudy, při plavání to na některých místech vypadalo jako když plavete na místě. Vypadá to tady kouzelně, jako z nějakého info letáku. A počasí je dnes nádherné, svítí sluníčko a hupsnout do studené vody je to co potřebujeme. Věci si bereme s sebou a necháváme nad žebříkem. Dolu do díry se musí lézt po hrozně strmém žebříku, a tím strmém myslím fakt mega strmý žebřík, skoro kolmo dolů. Při prvním pohledu zvrchu si říkám, že to asi nedám, žebřík klouže a je celý mokrý. Samozřejmě ale chci dolů a tak po krátkém přemlouvání stoupám na první stupínek žebříku. Je to tady docela dlouhej žebřík. Jdu krůček po krůčku, stupínek po stupínku – dost z toho bolí chodidla (dolů jsme šli bez bot) i ruce jak se křečovitě držím. Konečně jsme dole! A hups do vody. Krásně osvěžující. Děláme pár „profi“ záběrů s kamerkou. A jsme až takový profíci, že kamerku ztrácíme pod vodou. No to je v kopru. Kolem je hromada lidí s brejlema pod vodu, tak je prosíme jestli se můžou podívat kde kamerka je. Po chvíli se týpek vynořil a kamerku nám zachránil. Uff!

To Sua Ocean Trench

Do celého areálu je vstupné 20 tala/os. Víc by se vyplatilo si na tenhle výlet vyhradit klidně celý den. Areál je dost velký, kromě téhle oceánské díry na plavání je tu taky hodně fales (místní přístřešky), kde se dá schovat před sluníčkem, pak taky takový menší lava fields, kde se dají udělat parádní fotky.

Lava fields

Chvíli jsme tu strávili a pozorovali kraby (fakt obrovský krabáci) a vlny tříštící se o okraj ztvrdlé lávy. Celý areál na mě působí dojmem botanické zahrady, všechno je tam nádherně barevný, všude zelená tráva, barevné květinky a i lehátka na odpočinek. Parádní! My máme ale nabitý program, tak jedeme po chvíli dál.

Krabíci
V lava lava šátku u moře, jsou krásně vidět korály
Vyrážíme na další vodopády. Togitogiga falls jsou zadarmo, páč jsou v místním národním parku O Le Pupu-pu’e. Vodopád je menší, s krásně čistou vodou, dá se tady i vykoupat. My jsme si jen osvěžili nožky a pokračovali zpátky k autí.

Togitogiga Falls
V tomhle národním parku je ještě jedna zajímavost a tou je Coastal Walk s obrovskýma lava fields (přístup je zadarmo). Dost dlouhou dobu jsme šli pořádnou džunglí, kde nás žralo milion komárů. Takže hlavně nezastavovat na moc dlouho. Cestou jsme prošli kolem zajímavého lávového mostu uprostřed oceánu.

Lávový most v moři
Na konci procházky jsou lávová pole, fakt obrovská, šli jsme po černé ztvrdlé popraskané lávě a pozorovali jsme vlny jak se tříští o pobřeží. Zpátky jsme to vzali po staré příjezdové cestě, takže už jsme nešli takovým pralesem.

Lávové pobřeží
Tříštící se vlna o lávové pobřeží
Strávili jsme tu dost času, takže je na čase hledat ubytování na noc. To se nám moc nedaří. Dojeli jsme až na Return to Paradise resort, ale to je super drahý, ve vedlejších falách bohužel nikdo nebyl. Tak zkoušíme další faly, který by měly být cenově dostupný, ale bohužel ani prd – v Matareva Beach Fales totiž natáčejí nějakou TV Show Survival (aspoň to tvrdili, nicméně přes net se to dá zarezervoat). Tak nic, pokračujeme. Dojedeme k dalšímu resortu, ale nic moc ceny – pokračujeme dál. Venku už je tma jak víte kde... Nakonec narazíme na PJ Sina Beach Fales. Fales mají krásné, s dřevěným obložením a matrace pohodlná. Komáři nás málem sežrali za živa. Ale jinak fajn prostředí, moc milá rodinka, která vás pohostí. Nebyl problém pro nás připravit večeři, i když jsme přijeli už dost pozdě. Usmlouvali jsme to na 70 tala/os (+ večeře a snídaně).

Pivínko musí být
Den 16, 08. 06.

Dneska máme v plánu plavání s obrovskýma mušlema ve vesničce Savaia (Giant Clams). Nejdřív to nemůžeme najít, páč jsem myslela že to bude vypadat trochu jinak.

Savaia Marine Biodiversity Project
Je to chráněná mořská oblast, kam zaplatíte vstupné (10 tala/os) a můžete si plavat kde chcete. Půjčí vám i šnorchly pokud nemáte (5 tala/ks), ale jsou to dost starodávný šnorchly.

Starodávné potápěcí brýle, jak ponorka
Je dost těžký se do vody dostat, jo jsou tady schůdky, ale všude ostrý kamínky a voda mělká. To že je voda mělká po celém „areálu“ jsme zjistili až později, kdy jsme si pupky dřely o korály. Celá oblast je obehnaná lanem, aby bylo vidět kde jsou korály a kde je ta chráněná oblast. Nejdřív jsme nemohli nic pořádně najít. Jako joo, korály nádherný a všude pestrobarevný rybičky a další živočichové. V jednu chvíli jsme měla fakt strach, že se zraním o korály nebo o ty podmořský řasy. Štrajchla jsem jen párkrát, ale nic moc příjemný pocit být takhle blízko. Nikde si nemůžete ani odpočinout, páč všude jsou ty korály a na ně fakt šlapat nechcete (ani byste neměli). Po dlouhý době konečně nacházím Peťu a taky obrovskýho korýše, nevím ani co to bylo zač, možná obrovský poustevník. Prostě něco obrovskýho červenýho s hodně klepýtkama a vykukujícího z obrovské mušle. Víc asi pochopíte z fotky než z mýho popisu.

Poustevník? Možná
Už jsme to chtěli vzdát, když jsme cestou zpátky narazili na ty obrovské mušle. Tady už byla voda trochu hlubší, takže všechno oukej. Pak jsme si všimli, že je u toho zapíchnutá nějaká tyčka aby bylo vidět kde ty mušle jsou. Tak aspoň že jsme je našli. Vypadalo to fakt parádně. Super zážitek, to asi neuvidíte moc často.

Giant Clams
Za každou cenu jsem chtěla vidět mořské želvy. Bohužel dneska jsem neměla štěstí. Dostali jsme tip, že ve vesničce Malua je takové jezírko (Turtle Pond, Tuamasaga Village), kde se želvy nacházejí, můžete je krmit a vyfotit si je (nedá se s nima plavat, je to zadarmo). Na místě jsme krmili akorát tak rybky, po želvách se slehla zem. Tak na to prdíme, stejně začíná poprchávat. Jedeme teda zpátky do Apie, kde se potloukáme po obchůdkách a tržnicích. Dáme si něco k snědku a dokoupíme zásoby vody. Večer se vydáváme opět hledat ubytování na noc. Tma opět jak v pytli. Naštěstí jsou ty lidi fakt mega pohostinní a milí, takže vás neodmítnou i když přijedete kolem osmé večer, vyrušíte je u večeře a oni kvůli vám vzbudí celou rodinu a dojedou nakoupit na druhý den na snídani.

Brenda's Beach Fales, takhle tu trávíme noci
Takhle suprově se o nás postarali v Brenda’s Beach Fales. Zaplatili jsme jen 60 tala/os, páč jsme nechtěli večeři. Snídaně teda fakt stála za to, dostali jsme snad všechno co si můžete na Samoe představit – vajíčka, palačinky, špagety z konzervy, ovocný kompoty, tousťáky, džus, asi 6l vody (kterou jsme si mohli vzít s sebou), kafe a čaj, no fakt jsme se dost nacpali.

Brenda's Beach Fales, hned na pláži
Brenda's Beach Fales, výhled na moře z faly
Den 17, 09. 06.

Máme před sebou poslední den s autem, takže vyrážíme objet poslední zajímavá místa. Vyrážíme na poslední vodopád, který tady navštívíme. Papapapai vodopád je zdarma a jde pouze o vyhlídku z parkoviště na kraji cesty. Vodopád je obrovský a dost vysoký, ale takhle zdálky a z parkoviště nic moc.

Papapapai Fals
Pokračujeme se podívat na jeden chrám, kterých je snad jenom 8 na celém světě a vyznačují se tím, že sdružují všechna náboženství. Vstup do Bahdai Temple (nebo taky Bahaá’i House of Worship) je zdarma, moc příjemný pán (který si evidentně potřeboval s někým pokecat) se nás hned ujal a ukázal nám info tabule vysvětlující jejich víru a rozmístění chrámů po celém světě, ukázal nám krásné zahrady plné barevných květin a taky samotný chrám, který působí uvnitř velmi neutrálně a obyčejně. Nejsme z toho tak odvázaní samozřejmě, tak děláme pár fotek a pokračujem v krasojízdě.

Bahdai Temple a krásná okolní zahrada
Vydáváme se na vodopádovou skluzavku Papasea Sliding Rocks, na kterou se platí 5 tala vstupné. K vodopádům se jde dost dlouhýma schodama. Když jsme tam konečně došli, tak jsme zjistili, že je tam málo vody. Prý se dá sjíždět jen jeden vodopád trochu níž, tak nám poradili místní kudy kam a už jsme šli na to. Dost jsme si potloukli zadky, je to prostě jen vodopád žejo, takže se vlastně kloužete po kamenech. Pokud zvolíte trochu špatný úhel, tak si narazíte kostrč, chce to na to jít trochu z levé strany (pohled zvrchu). Dole je taky dost málo vody, takže se musíte trefit do místa, kde si nic nezlomíte. Prý si tu už pár lidí hnusně zlomilo kotník i nohy, takže fakt bacha. Ale je to parádní adrenalin, klouzat se ve vodopádu. Dole v těch mini přírodních bazénkách se dá dobře lenošit.

Papasea Sliding Rock
A zase hurá do Apie. Ostrov je fakt malinký, takže ho s přehledem přejedete sem a tam klidně za jeden den. Dali jsme si zasejc ty jejich smažený knedlíčky k jídlu a dokoupili vodu. Jelikož zítra budeme vracet autí a nechceme se vláčet s batohama autobusem, tak se ubytujeme zase v Taufua Beach Fales na tři noci. Batohy tam můžeme nechat na recepci a dostat se zpátky autobusem bez batohů nebude takový problém. Zbytek dne trávíme u moře, je nádherně.

Čerstvá kokosová voda přímo z kokosu, takhle si užíváme pláže v ráji
Vyrážíme taky na průzkum Lalomanu pláže a nacházíme její vyhlášené palmy, co rostou ne do výšky, ale dolů a podél pláže, takže se na ně dá vylézt (to teda jen pro odvážlivce). Je tu takováhle jenom jedna, druhá je ulomená. I tak je to nádherný fotogenický místo. Před večeří blbneme v moři a taky trochu šnorchlujeme. Je to tady fakt ráj.