neděle 22. ledna 2017

Druhý měsíc - jeskyně, vodopády, cikánská galerie, Štědrý den a Nový rok

Podělaná strachy a svítící brouci

Vím, že to nezačíná zrovna pozitivně, ale tak bohužel ani nezačal náš druhý měsíc na Novém Zélandu. Hrozně moc jsem chtěla vidět svítící broučky, tzv. „Glow Worms“. Jenže nechceme platit majalnt za vstup do jeskyně, radši bychom do nějaké free jeskyně a našli je sami od sebe. Tak jsem jednu takovou jeskyňku objevila ve městě Clifden. To že už bylo 11h večer a pršelo, i když se do jeskyně nesmí když prší, nás samozřejmě neodradilo. Vzali jsme si pláštěnky (ve výsledku ne proti dešti, ale proti špíně) a čelovky a vyrazili jsme pod úroveň zemského povrchu. Hned na začátku jsme zjistili co náš výlet bude obnášet – plazení pod šutry, lezení po zemi, vmačkávání se do úzkých uliček a brodění se potůčky vody. Zhruba v půli cesty jsme zjistili, že se tady pod zemí nachází taky pár podvodních „bazénků“. To už jsem měla trochu strach, ale Peťa se zkušeně vrhl do tý studený a špinavý vody jako první a nad kolena ve vodě mi hlásí, že je to dobrý, že se to dá zvládnout. Jenže! Voda byla fakt špinavá a fakt děsně ledová ... no nezbylo mi nic jinýho (když Peťa už na druhý straně byl), než tam zašmátrat nohama a po prdel ve vodě to přebrodit taky. Tak fajn, první zkouška odvahy za náma. Následovalo pár docela vratkých žebříků, který vedly buď nahoru nebo (což bylo horší) někam daleko dolů. I ty žebříky jsme zvládli. Brodíme se dalšíma potůčkama, po kotníky ve špinavý a ledový vodě (celou cestu jsme absolvovali v kroksech) a v tu chvíli se před náma objevila mrtvá ovce. No ve mě by se krve nedořezal. Když by šlo všechno dobře, tak bychom někde zhruba asi za tou ovcí už vyšli u těch brouků a následně i ven, takže bychom nemuseli jít celou cestu po žebříkách a vodou zasejc zpátky. Ale přes tu ovci prostě vlak nejede. Já se rozklepala jak debil, dolehl na mě strach a začala jsem brečet jak malý dítě. Bylo toho všeho naráz hodně a já si asi myslela v tu chvíli, že tam zemřeme taky – nevěděli jsme jak jsme daleko v jeskyni a pod zemí, furt jsme šli hloubš a hloubš, tak to na mě dolehlo. Plus do toho uvědomění, že musíme krz ten hlubokej bazén a žebříky mi taky moc nepřidalo. Peťa se mě snaží utěšovat a rychle mě táhne pryč od tý rozvalený ovce. Do téhle chvíle jsme samozřejmě žádný brouky neviděli, jenom jednoho (Cave Veta) co vypadá jako obří pavouk. V tu chvíli jsem taky měla docela problém se hnout z místa. No nic, přebrodili jsme se zpět a plazíme se opět přes šutry a jeskyní zpátky nad zem. V posledních pár metrech, kdy se už nemusíme tolik krčit si všimnu, že tam něco svítí v jedný skulince, tak zhasínáme čelovky a v naprosté tmě čekáme co se bude dít. No objevili se samozřejmě! Tak jsme tam stáli celý špinaví a na kost promrzlí a pozorovali jak se rozsvěcuje celý strop broučkama. Parádní – takže jsme lezli zhruba hodinu někde hluboko v jeskyni abychom nakonec zjistili, že jsou ty brouci na uplným začátku. Zážitek tedy fakt na celý život!



Clifden Caves
Clifden Caves
Štědrý den, delfíni, vodopády a cikánská galerie

Když už nemáme moje oblíbený cukroví, tak aspoň ten bramborovej salát si musíme udělat. To byl můj cíl na štědrovečerní večeři. Peťa chtěl mermomocí na Štědrý den grilovat (páč to prostě doma pod sněhem nemůžete). Takže jsme spojili tyhle dva nápady a vznikla z toho žranice jako prase. Maso by se nám do dalšího dne zkazilo a tady na Zélandu se prodávají všeho velký balení. Takže jsme grilovali celkem kilo masa a k tomu hrnec bramborovýho salátu. Sice tu mají divnou majolku a ještě divnější hořčici, ale i tak se to dost podobalo našemu českému salátu, po kterým jsem tak toužila. Hurá! Povedlo se! Kempovali jsme kousek od místa, kde jsou prý delfíni - Curio Bay. Na druhý pokus jsme je opravdu viděli. Nepodařilo se nám je vyfotit a kvůli ledové vodě jsem neměli ani odvahu vlézt do vody a přivolat je, ale i tak parádní! Viděli jsme jak se ukazují z vody a ploutví máchají kolem sebe jak plavou. Ale určitě to nebylo naše poslední setkání s nima, víme i o dalších místech, kde jsou a splním si tak časem svůj sen si s nimi zaplavat. Už aby to bylo! Taky jsme navštívili vodopády, který jsou podle nějakýho žebříčku (který sestavil bůhvíkdo) nejfotogeničtější na NZ - Purakaunui Falls. No nevšimli jsme si teda. Možná bylo jen málo vody, nebo špatná konstelace hvězd, ale každopádně nevypadali tak pěkně jako mnoho dalších, které jsme viděli. Kde se nám ale hrozně moc líbilo bylo v cikánském autobusu, tzv. „Gypsy Gallery“. Týpek tam vytváří hromadu věcí z už nepoužitelných věcí – vynálezce věcí z odpadků, starýho železa, starý elektroniky, dřeva a přírodních materiálů. Všechno tam u něj nějakým způsobem funguje – otáčí se, fouká, stříká vodu, točí se, hraje hudbu, bliká a svítí, mrká a hýbe hlavou, atd. Všechno je interaktivní, takže sami otáčíte, mačkáte, strkáte nebo jinak používáte jeho výtvory a výsledkem je fakt vtipná instalace, která stojí za to vidět.

McLean Falls
McLean Falls


Lost Gypsy Gallery

Lost Gypsy Gallery vstup
Silvestr a naše nové „předsevzetí“

Co jsme tady na Zélandu zjistili jsme, že nemůžeme pít pivo. Máme pro to hned dva hlavní důvody. Tak za prvé je celkem dost drahý a za druhé ho nemáme kde pořádně vychladit. A co si budeme povídat, teplý pivo je hold teplý pivo. Takže to jsme zavrhli. Místo toho jsme začali pít červený víno. Dá se sehnat celkem levně a dá se pít i teplý. Takže co večer pijeme levný teplý červený víno, většinou s džusem, páč je dost hnusný samotný. Na Silvestra jsem si řekli, že bychom mohli přestat tolik utrácet za vína, přestat na chvíli pít víno a ušetřit ... No dopadlo to tak, že místo levnýho vína jsem koupili drahou vanilkovou vodku. Když už je ten Silvestr teda. Red Bully jsme ulovili v odpaďáku za obchoďákem. A měli jsme pití na Silvestra. K tomu jsme si udělali tři pomazánky – vajíčkovou (ta vyhrála na plný čáře), rybičkovou a krabí (ta prohrála, kvůli hnusný majonéze). Pěkně jsme se picli a šli spát do našeho autí. A jak pokračuje naše předsevzetí? Teď právě dopíjíme poslední flašky vína co máme a pak si dáme teda tu pauzu no ... možná!



Jak na Nový rok, tak po celý rok

Něco na tomhle pořekadlu bude. Nový rok jsme totiž oslavili v kempu s nechutně smradlavým suchým záchodem a vykoupali jsme se v ledovým jezeru plným řas. Řekla bych, že za ten budoucí rok se toho asi moc nezmění – pořád budeme s naším domem na kolečkách v kempu se smradlavýma suchýma záchodama a koupat se budeme kde to půjde. Ale užíváme si co to jde. Nejdřív se to zdálo jako hodně vzdálený sen, postupně se z toho stávala realita až se z toho stala naše každodenní rutina. Život v autě není zas tak špatný jak se může zdát. Jasně máme málo prostoru a málo věcí, ale o tom to prostě není. Užíváme si co to jde a v dalším roce si budeme užívat ještě víc!



Pískomouchy a palačinky

Neustále tu bojujeme s muškama a komárama – teda především já, páč se mi kousance od nich hned zbarví do všech možných barev a svědí mě to ještě další týden. Nakoupili jsme hromadu repelentů a vychytávek a zatím nejúčinnější je obrovská plachta, kterou natahujeme jako stříšku a kde vaříme nebo trávíme další čas. Jim se pod plachtou moc nelíbí a když to umocníme ještě repelentem nebo něčím sladkým v hrnku, tak jsme v relativním bezpečí. V boji proti mouchám se pořád zlepšujeme a snad to dotáhneme na nějaký extra vytuněný level.


Na palačinky jsem měla hrozně dlouhou dobu chuť. A taky jsem si říkala „Proč ne?“. V autě jsme se pokoušeli už uvařit a připravit hromadu dalších složitějších věcí – bramborový knedlíky se špenátem, v poslední době velmi oblíbené sushi, buřtguláš (na naše český buřty tu žádný jejich párky nemaj), burgery a grilovaný stejky, čočku na kyselo s vajíčkem a spoustu dalších jídel. Tak jsem si řekla, že i ty palačinky zvládneme. Všechny ingredience jsme vypětím všech sil přesunuli do pet lahve a tadá, byli z toho celkem ucházející palačinky. Nenašli jsme tu náš klasický tvaroh, jediný co jsme našli bylo mascarpone v pytlíku, co chutnalo jako nesladký puding. Ale kombinace nutella s banánem stejnak vyhrála. Zbytek mlíka se nám zkazil samozřejmě a co budeme dělat z moukou to teda nevím (samozřejmě tu prodávají jen 1,5kg balení).



To je pro dnešek všechno. Příště se s vámi podělím o naše poznatky a pocity z nové práce :-)

Pac a pusu :-*

Žádné komentáře:

Okomentovat